zondag 17 december 2017

Robert Kubica: Waarom hij geen nieuwe kans moet krijgen

Voor wie de afgelopen maanden onder een (grote) steen heeft gelegen: Robert Kubica is al maanden bezig om een comeback te kunnen maken in de Formule 1. De sport waarvan hij abrupt afscheid moest nemen na een vreselijk ongeluk in 2011, maar waarin hij hoopt een nieuwe kans te krijgen. Heel veel mensen hopen het, inclusief mijzelf, maar toch heb ik er mijn twijfels bij.

Ten eerste, het is een ontzettend lange tijd geweest waarin Robert niet competitief in de Formule wagens heeft gereden. In februari 2011 had hij zijn ongeluk in een rally, waarbij een vangrail zich door de auto boorde. Sinds dat moment heeft hij niet op een hoog niveau gereden, laat staan dat hij zich in een Formule 1 auto heeft laten zien. Een soort vergelijk dat ik dan graag wil trekken, is de pauze die Michael Schumacher had tussen eind 2006 en 2010, toen hij terugkeerde bij Mercedes GP. Schumacher leek iets van zijn scherpte verloren te hebben in die tijd, met maar een enkele podiumfinish in Valencia en een pole position in Monaco (Die hem werd afgenomen door een gridstraf). Ik ben er vrij zeker van dat Robert net zo'n verlies aan scherpte heeft als Michael, zo niet een groter verlies, waardoor ik betwijfel dat hij nog zo competitief kan zijn als in zijn hoogtijdagen.

Tel daarbij op dat gedurende de (privé)tests die dit jaar zijn gedaan, er geen enkele tijd naar buiten is gekomen. Alleen uit de testdagen als afsluiter van het seizoen zijn tijden bekend en die zijn verre van goed: Iemand van het kaliber Kubica zou rijders als Stroll en Sirotkin op minimaal een halve seconde moeten kunnen rijden, wat hem alleen lukte t.o.v. Sirotkin (En dan kan ik geen exact oordeel opmaken: Geen idee op welke type band iedere tijd is gereden). Als het zo zou zijn dat Kubica ontzettend snel was geweest, had Renault er zeker wel tijden over willen publiceren (in de zomerperiode waarin hij een aantal tests deed) en hadden ze hem geheid een contract aangeboden na aanleiding van die tests. Nu hebben ze een jaar de beschikking over Sainz Jr; Een hele getalenteerde coureur, maar helaas maar voor een jaar (voor nu).

Naast de twijfel over zijn snelheid, heb ik ook twijfels over de fysieke gesteldheid van Robert. Mocht je benieuwd zijn, zoek op Google gewoon eens naar 'Kubica Arm' en oordeel voor jezelf. Ik ben er vrij zeker van dat het besturen van een Formule 1 bolide op snelheid niet te doen gaat zijn: Enerzijds denk ik niet dat hij de kracht in die arm heeft om een hele race afstand te rijden op snelheid (100 rondjes op een testdag is niet geheel representatief), anderzijds gaat hij zeker problemen krijgen met het bedienen van de knoppen op het stuur. Dat kan deels opgelost worden, maar met de ontzettende massa aan knopjes is het niet te doen om alles aan de linkerkant van het stuur te positioneren.

Als laatste punt zie ik persoonlijk liever een jonge coureur een kans krijgen. Iemand als Pascal Wehrlein, die nog een aantal leuke dingen liet zien in de Sauber toen het kon, is iemand waarvan ik het jammer vind als hij geen stoeltje krijgt dit seizoen. Dan zie ik liever Pascal die nog zeker 10 jaar mee zou kunnen in de Formule 1 dan een Robert waarvan hooguit nog 2 tot 3 jaar genoten kan worden, afgezien van zijn fysieke gesteldheid. Mocht het kloppen dat sponsor Martini een coureur wil van minimaal 25 jaar oud, dan zie ik liever iemand als Di Resta een herkansing krijgen: Hij deed het in Hongarije helemaal niet verkeerd als vervanger van Massa en aangezien Mercedes uit het DTM stapt na 2018, kan het voor Paul ook een mooie kans zijn om zich in de Formule 1 te laten zien en een mogelijkheid te hebben na 2018 te kunnen blijven racen. En als ik nog een kleine touch nationalisme in deze post wil verwerken: ROBIN FRIJNS!! (Zonder dollen, Robin zal het niet worden)

Begrijp me niet verkeerd: Ik gun het Robert van harte, maar in alle eerlijkheid is het wishful thinking om te roepen dat Kubica competitief terug kan keren. Ik onthoud liever de Robert die gezien werd als een van de snelste coureurs in het veld (Met als hoogtepunt Canada 2008), niet als de (kreupele) coureur die hard door het ijs zakte in de hoop nog iets te kunnen maken van zijn carrière. Wellicht zit ik in mijn denken fout en toont hij volgend jaar aan waarom ik ongelijk heb.

Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten