maandag 11 december 2017

De comedy club die luistert naar de naam FIA

Afgelopen weekend werd bekend dat er een nieuw lid welkom werd geheten in de 'Women Commission' van de FIA. Carmen Jorda, de 29-jarige Spaanse, zal een functie krijgen in de werkgroep die zich inzet om meer vrouwen in de autosport te krijgen. Het kan positief worden beschouwd dat er actief wordt gehandeld om vrouwen in de top van de autosport te krijgen. Echter, de aanstelling van Jorda lijkt gedaan te zijn om de verkeerde redenen.

Carmen begon haar carrière in de autosport in het Spaanse Formule 3 kampioenschap, waar ze in 2007 als vierde eindigde in de klasse waarin ze actief was. Driemaal wist ze het podium te behalen. In 2008 werd ze achtste in diezelfde klasse, zonder een podium te behalen. In dat jaar werd de Zwitserse Natacha Gachnang kampioen in de klasse waarin Carmen deel nam (vijf overwinningen) en Natacha eindigde als 3de in het algemene kampioenschap (viermaal op het podium). In 2009 werd Carmen zesde in haar klasse met twee podium finishes op haar naam.

In 2010 vervolgde ze haar carrière in de VS: Ze ging racen in het voorportaal van de Indycar Racing League, de Indy Lights klasse. Ook daar behaalde ze weinig successen: In de vijf wedstrijden die ze wist te finishen, was haar beste finish een tiende plaats. Haar Britse concullega Pippa Mann eindigde als vijfde in het kampioenschap, met een overwinning in Kentucky als haar beste prestatie dat jaar.

Begin 2012 werd bekend gemaakt dat Jorda weer terugkeerde naar Europa en besloot in de GP3 te gaan rijden. Ze wist dat seizoen geen enkel punt te behalen en wist haarzelf in het weekend in Silverstone niet eens te kwalificeren voor de twee wedstrijden (Kwam 0.2 seconde tekort) én daarbij kreeg zij tweemaal het zwart/wit geblokt, waarvoor ze dan ook twee plekken straf kreeg voor de startopstelling. In 2013 bleef ze in de GP3 actief, zonder succes: Een diskwalificatie in de hoofdrace in Nüburgring bleek nog wel het meest memorabele moment te zijn dat jaar. Ook in 2014 bleef ze actief in de GP3 en ook in 2014 bleef ze puntloos: Ze werd in de stand zelfs verslagen door de Nederlandse Beitske Visser, die alleen in het eerste raceweekend deelnam en met een vijftiende plek in de sprintrace al een resultaat boekte die Jorda in het resterende seizoen niet wist te evenaren.

In 2015 wist ze de hele wereld te verrassen: Ze werd onderdeel van het team van Lotus als 'Development Driver'. Een meter in de echte auto zou ze echter nooit rijden: Volgens geruchten was ze in de simulator al seconden te langzaam. Susie Wolff had eenzelfde rol bij het team van Williams en reed in 2014 en 2015 in totaal vier vrije trainingen op de Vrijdag: In 2014 reed Wolff trainingen in Groot-Brittannië (+4.751 op teamgenoot Massa, waar Susie problemen kende) en in Duitsland (+0.227 op Massa), in 2015 was ze actief in Spanje (+0.887 op Massa) en Groot-Brittannië (+0.773 op Massa).

Waar het om gaat: Carmen is in haar gehele carrière overal zoek gereden, door zowel mannelijke als vrouwelijke collega's. Haar aanstelling bij Lotus in 2015 was puur een marketing-gerelateerde aanstelling, daar waar Lotus alle aandacht kon gebruiken toen ze het financieel niet breed hadden. Na 2015 is ze wel verbonden gebleven aan Renault, maar in de buurt van een Formule 1 zitje is ze niet meer geweest. Haar aanstelling in de Women Commission valt daarom niet serieus te nemen, daar waar vrouwen als Susie Wolff en Danica Patrick meer hebben bereikt in de autosport. En als zelfs de een van de beste vrouwelijke coureurs haar twijfels uitspreekt (Michele Mouton, vicekampioen in de  WK rallies in 1982), is het misschien verstandig hier nog eens naar te kijken en een andere keuze te maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten